Dinamika Penerapan Dimensi Akuntabilitas dalam Merespon PP No. 24 tahun 2018 Studi Komparasi di DPMPTSP Kabupaten Bandung dan Kota Bandung

Joni Dawud, Deni Fauzi Ramdani, Rodlial Ramdhan Tackbir Abubakar

Abstract


 

The presence of Government Regulation no. 24 of 2018 affects the accountability process in public services at the Investment Service and One Stop Integrated Service, Bandung Regency and Bandung City. Seeing the readiness of the regions in responding to central policies that must be implemented immediately by adjusting all applicable regulations. This study uses a descriptive method with a qualitative approach. The data collection methods used were observation and in-depth interviews. The result is that there is a dynamic in the application of accountability and requires a review of the implementation of central policies applied in the regions so that it is not counterproductive to the concept of decentralization.


Keywords


public service, accountability, decentralization

Full Text:

PDF

References


Adrianty, S. A., Goutama, L., & Nakayo, N. R. (2019). KEWENANGAN BADAN KOORDINASI PENANAMAN MODAL PASCA BERLAKUNYA OSS. Perspektif Hukum, 19(2), 250–262.

Amri, F. H. Al. (2019). Implikasi yuridis Peraturan Pemerintah Nomor 24 Tahun 2018 tentang Pelayanan perizinan berusaha terintegrasi secara elektronik terhadap fungsi izin dalam perlindungan dan pengelolaan lingkungan hidup.

Bitner, Z. (2003). Reassement Of Expectations As A Compaison Standar In Measuring Service Quality: Implication For Futher Reseacrh. Journal Of Marketing, 58.

Budiarjo, M. (1998). Dasar-Dasar Ilmu Politik. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Djalil. (2014). Akuntabilitas Keuangan Daerah, Implementasi Pasca Reformasi. Jakarta: Semester Rakyat Merdeka.

Dunn. (2000). Pengantar Analisa Kebijakan Publik. Yogyakarta: Gadjah Mada Press.

Haryanto. (2007). Akuntansi Sektor Publik. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Jabra, Joseph., and Dwivedi, O. . (1995). Public Service Accountability. West Hartfort Connecticut : Kumarian Press.

Krina. (2003). Indikator dan Alat Ukur Prinsip Akuntabilitas, Transparansi dan Partisipasi. Jakarta: Badan Perencanaan Pembangunan Nasional.

Lembaga Administrasi Negara. (2007). Modul 1. Paradigma Kebijakan Pelayanan Publik di Era Otonomi Daerah. Diklat Teknis Pelayanan Publik, Akuntanbilitas, dan Pengelolaan Mutu (Public Service Dilivery, Acountability, and Quality Management) Eselon 4. Jakarta: Lembaga Administrasi Negara.

Mahmudi. (2009). Manajemen Keuangan Daerah. Yogyakarta: Erlangga.

Mardiasmo. (2002). Otonomi dan Manajemen Keuangan Daerah. Yogyakarta: ANDI.

Meuthia. (2000). Good Governance : Prinsip, Komponen dan Penerapannya. Jakarta: KOMNAS HAM.

Moenir. (2002). Manajemen Pelayanan Umum di Indonesia. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Ramdani, D. F. (2016). Analisis Politik Keuangan Daerah di Era Desentralisasi Studi Akuntabilitas Kebijakan “Program Banjar Cerdas” di Kota Banjar tahun 2013. Sawala: Jurnal Administrasi Negara, 4(2).

Rondonuwu, B. C., & Lapian, M. T. (2017). Akuntabilitas Kinerja Aparat Dalam Pelayanan Publik di Kelurahan Sendangan Kecamatan Kawangkoan.

Rosenthal, G. (2005). The Economic and Social Council of the United Nations. An Issues Paper. New York: Friedrich-Ebert-Foundation (Occasional Paper No. 15).

Safwirdi. (2005). Analisis, Pelaporan Keuangan Sektor Publik untuk Pengukuran Kinerja, Transparansi Akuntabilitas Publik dan Good Governance (Studi Kasus pada Pemerintah Daerah Tingkat II Daerah Istimewa Yogyakarta. Universitas Gajah Mada.

Santoso, B. P. (2005). Akuntabilitas dan Transparansi Pengelolaan Keuangan, Partisipasi Pembiayaan dan efisiensi Penyelenggaraan Pendidikan SMP Negeri Kabupaten Banyumas. Universitas Gajah Mada.

Suharto. (2005). Membangun Masyarakat Memberdayakan Rakyat. Bandung: Refika Aditama.

Sutedjo. (2009). Persepsi Stakeholders Terhadap Transparansi Dan Akuntabilitas Pengelolaan Keuangan Sekolah. Universitas Diponegoro.

Syahruddin, R. (2002). Pengintegrasian Sistem Akuntabilitas Kinerja dan Anggaran. Jakarta: Detail Rekod.

Widiyarta, A., & Nawangsari, E. R. (2016). Pelayanan Kesehatan Dari Perspektif Participatory Governance (Studi Tentang Partisipasi Masyarakat Dalam Pelayanan Dasar Kesehatan Di Kota Surabaya). Dinamika Governance: Jurnal Ilmu Administrasi Negara, 6(1).

Widodo. (2001). Good Governance : Telaah dari Dimensi Akuntabillitas dan Kontrol Birokrasi pada Era Desentralisasi dan Otonomi Daerah. Surabaya: Insan Cendikia.

Zamroni. (2000). Paradigma Pendidikan Masa Depan. Yogyakarta: Bigraf Publishing.




DOI: http://dx.doi.org/10.31845/jwk.v24i1.683

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Joni Dawud, Deni Fauzi Ramdani, Rodlial Ramdhan Tackbir Abubakar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats


JURNAL WACANA KINERJA INDEXED BY:

            

__________________________________________________________________________________________________________

@2023 Center fo State Civil Apparatus Training and Development and Competency Mapping (Pusat Pelatihan dan Pengembangan dan Pemetaan Kompetensi Aparatur Sipil Negara Lembaga Administrasi Negara - Puslatbang PKASN LAN) Jl. Kiara Payung KM. 4, 7 Jatinangor, Sumedang, Jawa Barat 45366 Telp. (022) 7790048-7790044-7790049-7782041-7782042 Fax. (022) 7790055-7782178; Email: wacanakinerja@yahoo.com; wacanakinerja@gmail.com

Powered by OJS